Med ekonomisk förvaltning sköts ekonomin i din bostadsrättsförening långsiktigt och hållbart. I arbetet med ekonomisk fastighetsförvaltning ingår bland annat löpande bokföring, avisering av avgifter och hyror och arbetet med bokslut och årsredovisning.
Ekonomisk förvaltning som förenklar styrelsearbetet
Med oss på SBC får din bostadsrätts- eller samfällighetsförening en ekonomisk fastighetsförvaltare som tar ett helhetsgrepp över ekonomin och gör den både lättöverskådlig och långsiktigt hållbar.
Du som styrelsemedlem får en kundansvarig som proaktivt tar hand om alla sorters frågeställningar – och bara är ett knapptryck eller samtal bort för rådgivning.
Vad är ekonomisk förvaltning?
Med ekonomisk förvaltning sköts ekonomin i din bostadsrättsförening på ett långsiktigt och hållbart sätt. Det innebär att säkerställa en stabil ekonomi genom noggrann planering och administration.
I arbetet med ekonomisk fastighetsförvaltning ingår bland annat löpande bokföring, avisering av avgifter och hyror, samt upprättande av bokslut och årsredovisning. Dessutom ingår hantering av föreningens budget, ekonomisk uppföljning och rapportering till styrelsen.
Det här ingår i ekonomisk förvaltning med SBC
Med ekonomisk förvaltning från SBC blir det lätt för dig att hantera styrelsearbetet och samtidigt balansera ett aktivt liv. Vi hjälper dig med allt från löpande uppgifter till att sätta en långsiktig plan för föreningens ekonomi.
- Förmånlig ränta på föreningens tillgångar: Tjäna pengar med vår branschledande räntetjänst – du får en förmånlig, optimerad ränta direkt på din förenings kapital utan bindningstid.
- Löpande bokföring: Lämna tryggt över bokföringen till oss på SBC, så har ni i styrelsen full koll på ekonomin men slipper lägga så mycket tid på löpande uppgifter.
- Lägenhetsförteckning: Att föra ett register över alla föreningens bostadsrätter, och löpande uppdatera uppgifterna, är ett lagkrav. Med ekonomisk förvaltning hos oss sköter vi din förenings lägenhetsförteckning.
- Hantering av avgifter och hyror: Varje månad skickar vi ut avier till din förenings medlemmar och hyresgäster, gör en avstämning av inkommande hyror och allt annat som rör föreningens avgifter och hyror. I vår kundportal SBC Hemma kommer de boende enkelt åt sina avier – och kan själva ändra hur de aviseras.
- Avisering för föreningar med IMD: Har din förening IMD? Då kan våra ekonomiska förvaltare hjälpa till med aviseringen till era medlemmar. Vi ser till att kunderna får tilläggsavtal för tjänsten, hanterar kontakten med leverantören som skickar debiteringsunderlag, och aviserar medlemmarna.
- Bokslut och årsredovisning: Vi sköter din förenings årsbokslut, budget och inkomstdeklaration. Ni i styrelsen fyller enkelt i förvaltningsberättelsen med hjälp av vår mall.
- Budget: Varje år tar vi fram en budget åt din bostadsrättsförening. Ni i styrelsen kan sedan redigera budgetförslaget direkt i kundportalen SBC Hemma.
- Låneupphandling: Ni i styrelsen slipper tidskrävande och svåra låneförhandlingar, Låneupphandling Bas ingår i avtalet om ekonomisk förvaltning. Låneupphandlingen sköts enkelt via kundportalen SBC Hemma.
Kundportalen SBC Hemma
– ett digitalt verktyg som förenklar din förenings vardag
I SBC Hemma får du tydlig överblick över föreningens ekonomi och fastigheter. Du loggar enkelt in när och var det passar dig.
Vad kostar ekonomisk förvaltning för min brf?
Kontakta oss för en offert så ger vi dig ett prisförslag på vad den ekonomiska förvaltningen kommer kosta för just din brf. Alla bostadsrättsföreningar har olika behov, vi anpassar oss beroende på vad din brf behöver. Vi hjälper dig oavsett var i landet din brf finns.
Förmånsprogrammet SBC Fördel
Som förvaltad förening får du tillgång till förmånliga erbjudanden via väl utvalda samarbetspartners.
Lär känna en av våra ekonomiska förvaltare
Är du nyfiken på att veta hur våra ekonomiska förvaltare jobbar? Häng med Josefine en dag på jobbet som ekonomisk förvaltare.
Varför välja ekonomisk förvaltning med oss?
När ni väljer oss får ni ett uppstartsteam som sköter hela uppstarten, vilket gör processen smidig för er. När avtalet är klart, får ni tillgång till vår digitala kundportal, SBC Hemma. Där kan hela styrelsen utföra styrelsearbetet och ha kontakt med er ekonomiska förvaltare – allt på ett ställe.
Att byta till oss är enkelt. Ni behöver bara säga upp ert nuvarande avtal i tid för att undvika automatisk förlängning.
På SBC Hemma kan ni enkelt följa allt från att skapa digitala styrelsemöten, hantera budgeten till att få en samlad bild av föreningens ekonomi. Ni får också smarta tips och nyheter om ämnen som rör styrelsearbetet. I ärendehanteraren inne i kundportalen SBC Hemma har ni även löpande kontakt med uppstartsteamet och er ekonomiska förvaltare.
Kontakten och hjälp som vi får av SBC fungerar utmärkt.
Elisabeth Cederwald, Brf Ekspinnaren, Svedala